Remarketing

Remarketing, een populair begrip. Remarketing (ook wel retargeting genoemd) is de manier van gerichte advertenties maken, waarmee je je bedrijf, producten of diensten nog een keer onder de aandacht brengt bij de mensen die al eerder interesse hebben getoond in het bedrijf, product of dienst. Een bezoeker van jouw website heeft waarschijnlijk interesse in hetgeen wat jij aanbiedt. Waarom zou de bezoeker anders op jouw website komen? Met remarketing campagnes breng je dit nog een keer bij de bezoeker onder de aandacht. Dit wordt gedaan door middel van advertenties.

Waarom wordt remarketing ingezet?

Wanneer bezoekers voor het eerst op een website surfen, gaat er maar een fractie van deze mensen over tot conversie. De reden dat bezoekers bij het eerste bezoek nog niets kopen, ligt vaak aan twee dingen; de bezoeker is verschillende webshops aan het vergelijken of wordt afgeleid door iets in zijn of haar omgeving. Het aankoopproces wordt dan dus onderbroken. Via remarketing kan je de klant weer terug laten keren naar jouw website. De potentiële klanten worden terug de sales funnel ingetrokken en de conversieratio gaat omhoog. Deze remarketing advertenties zijn doelgericht en persoonlijker gemaakt. Hierdoor wordt de gebruiker meer getriggerd dan normaal.

Voorbeeld remarketing

Remarketing klinkt dus leuk en aardig, maar hoe ziet dit er nou daadwerkelijk in de praktijk uit? Hierbij een voorbeeld om te laten zien hoe het werkt: je bent de was buiten aan het ophangen en ineens gaat het regenen, waardoor je weer helemaal opnieuw kunt beginnen. Je besluit dat het nu echt tijd is om een droger aan te schaffen. Je komt terecht bij een webshop met drogers. Dan krijg je ineens een appje of jij de kids op wilt halen. Het aankoopproces wordt onderbroken. Wanneer het later ineens weer regent, ga je verder met zoeken en de eerste advertentie is die van de webshop die jij de vorige keer hebt bezocht.